Den 25. maj 2018 trådte en ny databeskyttelsesforordning (populært kaldet persondataforordningen eller GDPR) i kraft som dansk lov. Forordningen gælder foreninger, virksomheder og offentlige myndigheder - og dermed gælder den også for det frivillige arbejde.
Det er rigtig vigtigt, at I som forening eller aktivitet har styr på, hvordan I håndterer personoplysninger. Det gælder alle personoplysninger, også selvom de ikke er særligt følsomme. Derfor er det en god idé at sætte sig godt ind i reglerne. I bund og grund handler det jo bare om, at passe godt på sine egne og andres oplysninger såsom navn, mailadresse, tlf.nr., postadresse, fødselsdato osv. - og det giver jo god mening.
Hvordan kan I få hjælp?
I Aktivitets- og Frivilligcenteret anbefaler vi jer at benytte denne guide fra Center for frivilligt socialt arbejde:
Regler for persondata i foreninger
I kan også downloade eksempler, som kan hjælpe jer til hurtigt og nemt at lave privatlivspolitik og fortegnelse.
I Aktivitets- og Frivilligcenteret står vi desuden altid til rådighed med råd og vejledning.
Hvad betyder GDPR for Solrød Kommune?
I Solrød Kommune gør vi os meget umage med at passe på dine oplysninger. Det betyder, at Aktivitets- og Frivilligcenteret ikke sender personoplysninger i mails, og det betyder, at vi opbevarer de kontaktoplysninger, vi har på frivillige, sikkert.
Det betyder også, at hvis du skal sende egne eller andres personoplysninger til Aktivitets- og Frivilligcenteret, så anbefaler vi, at du sender det til os sikkert med e-boks eller post. Du kan også opleve, at vi beder dig om dit personnummer, så vi kan sende sikkert til din e-boks.
Det er i Servicelovens § 18, at vi finder vores hjemmel til at behandle dine personoplysninger, når du er frivillig eller kontaktperson i en forening: "Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med det frivillige sociale område".
Her kan du læse mere om, hvordan Solrød Kommune behandler persondata